In 1980 heb ik mijn Kromhout gevonden in
Lemele. Er was niet veel over van de vrachtwagen die het ooit geweest was. Het
zou een hele klus worden om dit weer toonbaar te maken maar als je wilt kan er
veel. Hier volgt het verhaal van de restauratie van onze Kromhout.
Zoals
hij hier op de foto staat hebben wij de Kromhout opgehaald. Er zat geen motor of
versnellingsbak meer in en hij was in zeer slechte staat. Het was een Kromhout
die in 1952 geleverd was aan Krachtvoederfabriek De Adelaar in Utrecht. Het
bouwjaar is 1951 en dat was in 1980 wel te zien. Er moest zeer veel aan
gebeuren. Zoals hij hier op de foto staat kreeg ik hem thuis. En dan?
Waar begin je?
Slopen?
Zandstralen?
Waar kan ik onderdelen vinden?
Motor? Die was snel gevonden. maar dan....
pas maken. Waar moet dat onderdeel ????...
En dan de onderdelen die niet te vinden
zijn zelf maken..........?
Er zijn dan dingen die je wel 3 x opnieuw
moet maken.
Dus passen en meten, passen en meten, passen......
Constant de vraag "Hoe zal dat vroeger
gezeten hebben?" Is dit wel origineel?
Hoe
zat dat toen?
Dan is alles bijna klaar en moet je alles
weer demonteren. Het binnenspuitwerk gaat gebeuren. Dus motorkap er weer af,
zijschermen weghalen, motor er weer uit, gril eraf, enz.... Binnenkant stralen
spuiten en weer monteren. Dan kunnen de remmen worden gerepareerd, bedrading
getrokken, schokbrekers gemaakt en noem maar op.
Ook in de cabine moet nog het een en ander worden ondernomen. Al zat er vroeger
geen radio of 27 mc bakkie in er zaten toch de nodige metertjes en lampjes. En
natuurlijk niet te vergeten de asbak. Daarna de motor in elkaar zetten spuiten
en alles vastzetten.
En dan komt de grote dag dat de motor er in
gehangen kan worden. 16 Januari 1981. Een prachtige dag om nooit te vergeten.
Dan
mag alles weer gemonteerd worden. De zijschermen, de motorkap, het gril en noem
maar op. Het begint echt ergens op te lijken. En zie daar na 14 maanden bloed,
zweet en tranen...... Elk weekend, vrij uurtje en vaak ook nachten door werken
komt het grote moment... EEN RONDJE RIJDEN. Vrouw en kinderen ophalen en we
gaan. Geen ramen, geen tellers maar wat maakt het uit. Hij doet het en hij
rijdt.
Maar dan...het ergste werk. Schuren,
schuren en nog een tijdje schuren. Het spuitklaar maken van ons
pronkstuk.
Werkelijk
alles moest worden geschuurd. Maar met hulp van vele mensen is er toch nog
gezelligheid en vele handen maken licht werk. Schuren en plamuren is dan
tijdelijk het werk dat gedaan moet worden. Eigenlijk gunnen we ons hier geen
tijd voor. We willen rijden. Al weet je dan wel waar je het voor doet want als
hij uit de spuitcabine vandaan komt moet het er toch echt mooi uitzien. Voor het
echte spuitwerk worden alle kleine hoekjes met het kwastje
geschilderd.
Maar dan is toch het moment
daar dat hij geschuurd
en wel de spuitcabine in gaat.
Het
werk is gedaan. Hij is gespoten opgebouwd en alles doet het. Maar je krijgt het
toch nog wel even warm als er aan de APK gedacht word. Toch is dit wettelijk
verplicht en doen wij er ook maar aan mee. En ja wel hoor hij komt er door heen.
Onze Kromhout uit 1952 wordt GOEDGEKEURD. We mogen shows gaan rijden.
En
daar gaan we. Naar de eerste show in St Maarten. Op 22 mei 1982 is het zo ver.
De Kromhout staat op zijn eerste show. Er zullen er nog vele volgen maar deze is
speciaal.
Dit verhaal krijgt nog een vervolg. Er zijn
sinds 1982 natuurlijk nog meer restauraties gedaan aan de Kromhout. De motor is
vastgelopen en heeft een revisie ondergaan, er zijn nieuwe deuren in gekomen en
noem maar op. Ook heeft hij een maatje gekregen. Een DAF trailer uit 1946. Ook
deze foto's komen bij dit verhaal. Dus kijk regelmatig en u zult aldoor nieuwe
dingen ontdekken over ons pronkstuk.
|