|
Ons nieuwste project de Henschel HS 22 Deze Henschel hebben we gekocht bij een goede vriend in Duitsland. Van deze Henschel was eigenlijk niets meer te maken. De motor was kapotgevroren, de versnellingsbak en voorschakelbak verdwenen. Men had de klok van de derde as naar de tweede gezet (de middelste) omdat ooit het middelste cadan stuk gegaan was. Dus ook dat is een aparte zorg. De dieselolietank was weg en ook de accu's en accubak waren verdwenen. Ooit heeft er een boom tot aan het voorraam gestaan die gelukkig nog heel was. De bumper was verdwenen en de bijrijderdeur hebben we van de grond opgezocht. Spatborden en opstappen waren niet meer dan alleen maar roest. Bovenop de cabine had een kraan het dak tot onder de dakrand geslagen. Dus het dak moest dus weer in originele staat gebracht worden. De dakranden waren allemaal weggeroest en de rechter deurstijl was .....roest. Een vloer in de cabine heeft ooit ,15 jaar terug, mogelijk bestaan. Al met al heel veel werk maar vooral een enorme uitdaging die wij zeker aan kunnen . Daarom zijn we met goede moed begonnen al wist ik zelf niet waar ik moest beginnen. Eerst maar het moeilijkste...het dak terugbrengen naar de originele stand. Daarna proberen de deur weer passend te maken. Vervolgens de dakgootranden en de sponning voor het voorraam. Het is moeilijk want het is hoofdzakelijk roest waar je aan last. Daarom vaak eerst een mal gemaakt. Nu zijn we lekker onderweg....het dak is klaar, achterramen zijn dichtgelast, het voorraam kan er weer in en de deur sluit perfect. We zijn nu bezig met de nieuwe cardannen te monteren. Het chassis is schoon en de neus is weer compleet. Het zal nog best wel een beetje energie kosten maar let op ....we gaan met een HS 22 rijden uit 1967. We zoeken nog een bordje Henschel dat voor op het grill moet. Het is +/- 13 cm hoog en +/- 60 cm lang. Daarnaast zouden we blij zijn met alle klokken die in het dashboard horen. Mocht u nog andere onderdelen hebben of weten laat het ons dan weten. |